Woutertje van Leyden
Co÷peratief leren

Op Woutertje van Leyden gebruiken we werkvormen van het co÷peratief leren.

Co÷peratief leren activeert de kinderen en bevordert de samenwerking. Samenwerken is een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben om goed te kunnen functioneren in de samenleving (het is ÚÚn van de 21st century skills). De kinderen zijn actief met de leerstof bezig, ze praten er met elkaar over, waardoor de inhoud van de stof meer betekenis voor hen krijgt. Binnen co÷peratief leren kunnen verschillen tussen kinderen benut worden. Door samen te werken, leren de kinderen elkaar beter kennen. Er ontstaat een veilig klimaat in de groep waarin kinderen elkaar waarderen, begrip voor elkaar hebben en bereid zijn elkaar te helpen. Hierdoor geven we de basisbehoefte 'relatie' mede vorm. 

Want kinderen leren niet alleen van een leerkracht, maar zeker ook van en met elkaar. Met co÷peratief leren gebeurt dat op een gestructureerde manier, waarbij ieder kind een onmisbare rol heeft in het proces.

Er bestaan veel verschillende werkvormen (ôstructurenö) bij het co÷peratief leren, waardoor iedere leersituatie een of meer toepasselijke werkvormen kent.

Doordat we doelgericht werken en de lessen deels zelf ontwerpen, kunnen we de lessen doorspekken met bewegend leren, co÷peratief leren en onderzoekend en ontwerpend leren